Інформаційний лист КНП ОМР «Охтирська ЦРЛ»
«Думайте самі, вирішуйте самі…»
У час комп’ютерних технологій негативний вплив гаджетів на дітей починається задовго до їх народження. Цьому є наукові підтвердження. Тримання мобільного телефону в кишені брюк майбутнім батьком пов’язане з погіршенням параметрів сперми. Це наслідок дії високочастотного електромагнітного поля, яке класифікують як потенційний канцероген. Майбутня матуся годинами «зависає в телефоні». Наслідком гіподинамії є нетреновані м’язи – слабкість пологової діяльності, неможливість народити дитину без оперативного втручання, гіпоксія плоду. У пологовій залі відразу після народження немовля прикладають до грудей. Породілля відразу бере в руки телефон і навіть не замислюється про різноманіття бактерій, які знаходяться на ньому. Доведено, що телефони мають більше забруднення від унітазів у громадських місцях. Не можна й ігнорувати негативний вплив електромагнітного поля на маля. Захоплення електронними пристроями батьків призводить до того, що дитина почуває себе самотньою. Дослідження, проведені у 2020 році вченими одного з університетів США, показало, що надмірне використання смартфонів може призвести до змін у структурі мозку, зокрема до зменшення об’єму сірої речовини в ділянці, що відповідає за пам’ять і прийняття рішень. Потенційно збільшується ризик деменції в майбутньому.
Синє світло, яке випромінюється екранами смартфонів, знижує вироблення гормону мелатоніну, що відповідає за регулювання сну і може стати причиною безсоння. Телефон дають маленькій дитині, вона уважно дивиться на яскравий екран. Фіксація погляду на відстані 10-20 см навантажує акомодаційний апарат ока, а наслідок – міопія й окуляри.
Діти сьогодні стають користувачами смартфонів задовго до того, як навчаться говорити, читати, писати. Дослідження кажуть, що час, проведений дитиною перед екраном у 3,5 роки, сприяє підвищенню схильності до прояву гніву та агресії в 4,5 роки. Спалахи гніву, як внаслідок надмірного користування гаджетами, призводять до того, що батьки знову дають пристрій у спробі заспокоїти, а це не вчить дитину справлятися з емоціями самостійно.
Отже, надмірне не за віком перебування маля з гаджетами має довготривалі наслідки для фізичного та емоційного розвитку.
- Зниження рухової активності призводить до порушень фізичного розвитку.
- Дитина буде нездатна запам’ятовувати великі обсяги інформації.
- Маємо затримку мовного розвитку, труднощі з навчанням письму і читанню.
- Вплив гаджетів на дітей у віці 1-3 років призводить до проблеми концентрації уваги на сьомому році життя, втрачають здатність успішно навчатись.
- Відсутність постійного контакту з батьками в дітей до п’яти років може призвести до дефіциту уваги, затримки розумового і мовного розвитку.
- У більш старшому віці зростає агресивність і жорстокість.
- Захоплення дітей змалечку гаджетами – це нехарчова звичка, яка пов’язана з епідемією зайвої ваги та ожиріння надалі.
- Час, проведений у віртуальному світі, не вчить дітей корисному, а знання електронних пристроїв не забезпечить успіх у майбутньому.
- У дітей, які в ранньому віці мають необмежений час спілкування з гаджетом, часто бувають психологічні проблеми: депресія, тривога, проблемна поведінка.
- Стимуляція мозку дитини надлишковим впливом гаджетів загрожує затримкою розумового розвитку, зменшеною здатністю контролювати емоції, агресивною поведінкою, що може проявитися в більш старшому віці.
- Зловживання інтернетом призводить до замкнутості дітей, розвитку фобій (страхів), біполярних розладів, психозів, поведінкових відхилень, аутизму, розладів прихильності (порушення тісного емоційного контакту з батьками).
- Агресивність і жорстокість з екранів дає дитині готову схему поведінки.
Гаджети – невід’ємна частина сучасного життя. Але не варто давати телефон однорічній дитині, щоб заспокоїти та відволікти увагу. Екрани не мають бути винагородою для маляти за те, що воно хороше, а бути просто частиною звичайної активності.
Зовсім маленьким дітям до 2-3 років бажано уникати телефонів, окрім спілкування з родичами. Американська академія педіатрії вважає, що діти у віці 0-2 років взагалі не повинні піддаватися впливу цих пристроїв.
Діти від 3 до 5-6 років можуть користуватися телефоном до години на день. На маля до 2 років навчальні відео не мають жодного позитивного впливу.
Дошкільнята з 4 років здатні вже усвідомлювати зміст. Отже, освітні відео позитивно впливають на розвиток дитини 4-6 років.
Дитина повинна дивитися мультфільми з батьками, обговорювати їх сюжет, персонажів. Лише тоді екранний час принесе користь. Коли дитина дивиться на екран, не усвідомлюючи, що відбувається, то користі не буде, тільки негатив.
У сім’ї повинно бути правило: ніяких гаджетів під час прогулянок, прийому їжі та за годину до сну.
Батьківський приклад – одна з найважливіших речей у вихованні дитини.
Думайте самі, вирішуйте самі: чи можна давати телефон дітям молодшого дошкільного віку, щоб потім не пожалкувати про це, коли будуть проблеми…
Ганна Мучник – лікар-педіатр
КНП ОМР «Охтирська ЦРЛ»
Дякую за корисну та цікаву інформацію.